Naujienos

Išsėtinė sklerozė ir kineziterapija

Tai, jog sergate išsėtine skleroze - ne priežastis vengti mankštos, sporto. Kineziterapija (iš graikų kalbos išvertus reiškia „gydymą judesiu“) organizmui turi bendrą teigiamą poveikį: suaktyvėja   širdies kraujagyslių, kvėpavimo sistemos; pagerėja bendra medžiagų apykaita ir kraujo gamybos funkcija; pagerėja centrinės nervų sistemos tonusas ir gerėja žievės ir vegetacinės sistemos tarpusavio reguliacija; skatinamos teigiamos emocijos, gerėja nuotaika, atsiranda pasitikėjimas savimi. Jaučiamas ir vietinis poveikis organizmui - pagerėja mitybos procesai, įvairiuose lygiuose atsistato raumenų funkcijos, vyksta raumenų tonuso pokyčiai.

Būtų naudinga, jog prieš pradedant daryti įvairius fizinius pratimus, jūsų pasirengimą įvertintų kineziterapeutas. Jis nustato žmogaus toleranciją fiziniam krūviui, prognozuoja judėjimo galimybes, įvertina kineziterapijos priemonių efektyvumą bei apmoko pacientą bei jo šeimos narius.

Rekomenduojama kineziterapijos procedūra:
•    Įvadas (3-5 min.) – pratimai kvėpavimui, smulkioms raumenų grupėms, tempimo pratimai.
•    Pagrindinė dalis (20-25 min.) – pratimai atliekami didžiausiu krūviu.
•    Baigiamoji (3-5 min.) – lėtesnio tempimo, kvėpavimo, atsipalaidavimo, tempimo pratimai.

Išsėtinės sklerozės pažeidimo vieta ir simptomai

Pažeidimo vieta Simptomai
Smegenų pusrutuliai Įvairūs jutimo ir motorikos sutrikimai;
Suvokimo ir nuotaikos sutrikimai;
Gali būti asimptominiai.
Nugaros smegenys Silpnumas, paraplegija, spastiškumas, nutirpimas;
Dubens organų funkcijos sutrikimai.
Regos nervas Sutrikęs regėjimas, akies skausmai.
Pailgosios smegenys ir tiltas Disartija, dvejinimasis, svaigimas, nistagmas.
Smegenėlės Disartija, nistagmas, intencinis tremoras, ataksija.

Problemos ir jų gydymas

Problema: raumenų silpnumas/stuburo skausmai/sąnarių nestabilumas.
Gydymas: raumenų stiprinimo pratimai, sąnarių stabilizavimą didinantys pratimai, taisyklingos laikysenos mokymas.

Problema: raumenų tonuso padidėjimas/ raumenų spastiškumas/ per didelis energijos sueikvojimas.
Gydymas: lėtas raumenų tempimas, įtvarai.

Problema: intencinis tremoras/ ataksija.
Gydymas: koreguojamas raumenų (agonistų ir antagonistų) darbas – mokoma judesių valdymo, uždarų kinematinių grandinių naudojimas, sunkios manžetės, diafragminis kvėpavimas.

Problema: pusiausvyros, koordinacijos sutrikimai.
Gydymas: vestibulinio aparato stimuliavimas, tikslingų, sudėtingų judesių mokymasis ir jungimas į sudėtingas sekas.

Problema: nuovargis.
Gydymas: energijos tausojimo principų laikymasis, raumenų spastiškumo mažinimas.

Kineziterapijos programa sergantiems išsėtine skleroze
1.    Raumenų tempimo pratimai.
2.    Raumenų stiprinimo pratimai.
3.    Pusiausvyrą, koordinaciją gerinantys pratimai.
4.    Raumenų tempimo pratimai.

1. Raumenų tempimo pratimai

Gulima ant nugaros, abi kojos tiesios. Tempti sulenktą dešinę koją į save. Tempimą laikyti ~30 s. Pakeisti kojas.

 

Gulima ant nugaros, abi kojos sulenktos. Užkryžiuoti dešinę sulenktą koją ant kairės ir kairę koją suėmus už šlaunies patempti į save. Tempimą laikyti ~30 s. Pakeisti kojas.

 

Sėdint ištiesti vieną koją į priekį, kita koja sulenkta šalia. Siekti tiesios kojos pirštų. Siekti ~30 s Keisti kojas.

2. Raumenų stiprinimo pratimai

Gulima ant nugaros, abi kojos sulenktos. Leisti sulenktas kojas į vieną ir į kitą puses. Atliekama 10k.

Gulima ant nugaros, abi kojos tiesios užkeltos ant didelio kamuolio. Ridenti kojas su kamuoliu į vieną ir į kitą puses. Atliekama 10 k.

 

Gulima ant nugaros, abi kojos tiesios užkeltos ant didelio kamuolio. Lenkti abi kojas ir ridenti su kamuoliu į save. Atliekama 12 k.

Gulima ant nugaros, abi kojos tiesios užkeltos ant didelio kamuolio. Leisti į save ir žemyn po vieną sulenktą koją pakaitomis. Vienai kojai – 12 k.


Gulima ant nugaros, abi kojos tiesios užkeltos ant didelio kamuolio. Leisti po vieną tiesą koją žemyn ir į šoną nuo kamuolio pakaitomis. Vienai kojai – 12 k.


Sėdima ant kamuolio. Gumą prispausti viena koja ir traukti gumą viena ranka į šoną. Vienai rankai – 10 k.


Sėdima ant kamuolio. Svareliai rankose. Lenkti po vieną ranką per alkūnę. Abiem rankom – 30 k.



3. Pusiausvyrą, koordinaciją gerinantys pratimai


Sėdima ant kamuolio. Kelti vieną sulenktą koją ir priešingą tiesią ranką į viršų. Padėtį laikyti ~ 6 s. Keisti pusę. Vienai pusei – 3 k.


Stovima ant judančios platformos, abi kojos suglaustos, tiesios. Stiebtis ant pirštų galų ir ant kulnų išlaikant pusiausvyrą. 20 k.



Stovima ant judančios platformos, abi kojos suglaustos, tiesios. Kelti į viršų sulenktą koją. Padėtį laikyti ~ 6 s. Keisti pusę. Vienai pusei –3 k.


4. Raumenų tempimo pratimai


Stovima ant abiejų tiesių kojų. Kelti vieną sulenktą koją į priekį ir į viršų, apsikabinti rankomis ir tempti. Padėtį laikyti ~30 s. Keisti koją



Stovima ant abiejų tiesių kojų rankomis remiantis į sieną/kėdę. Kairę tiesią koją pastatyti atgal prispaudžiant kulną prie pagrindo ir lenkiant dešinę koją. Padėtį laikyti ~30 s. Keisti kojas.



Stovima ant abiejų tiesių kojų. Viena ranka įsikibti į staktą ir kūnu pasisukti į priešingą pusę. Padėtį laikyti ~30 s. Keisti ranką.

Stovima ant abiejų šiek tiek sulenktų kojų arba sėdima ant kamuolio. Pakelti sulenktą dešinę ranką už galvos ir kaire ranka ją patempti atgal. Padėtį laikyti ~30 s. Keisti ranką.



Parengta pagal sanatorijos „Pušyno kelias“ kineziterapeutės Julijos Černiūtės pranešimą

 

Dalinkis:

 


Tinklaraštis



Prisijunk prie
mūsų Facebook



Sekite mūsų
Twitter naujienas



Klauskite
neurologo



Terminų žodynas


© Visos teisės saugomos