Autorės: Jurgita Daubarienė ir dr. Rasa Šakalienė

Sergančiųjų išsėtinė sklerozė kineziterapija

Kineziterapija rekomenduojama esant raumenų tonuso padidėjimui, raumenų atrofijai, lėtiniam nuovargiui, ištvermės sumažėjimui, skausmui, sutrikus pusiausvyrai, koordinacijai, eisenai. Pagrindiniai kineziterapijos principai sergant išsėtine skleroze:
-    kineziterapinės priemonės parenkamos individualiai kiekvienam pacientui;
-    vengti labai didelio krūvio;
-     atliekant pratimus nepervargti;
-    aplinkos temperatūra turi būti tokia, kad ligonis atlikdamas pratimus nesušiltų; drabužiai - pralaidūs orui. Po procedūrų rekomenduojama nusišluostyti drėgnu rankšluosčiu, ar nusiprausti vėsiu vandeniu.

Kineziterapijos tikslai:

  • Išlaikyti raumenų jėgą ir judesių amplitudę;
  • Padidinti funkcinį pajėgumą;
  • Išvengti komplikacijų;
  • Pagerinti gyvenimo kokybę;
  • Išlaikyti aerobinį pajėgumą;
  • Valdyti nuovargį;
  • Bendradarbiauti su pacientu;
  • Aprūpinti reikiamomis pagalbinmis priemonėmis.

Tempimo pratimų taikymas sergant išsėtine skleroze

Tempimo pratimai palaiko optimalią sąnarių amplitudę, padeda išvengti raumenų atrofijos (nykimo), sutrumpėjimo, mažina spastiškumą. Tempimo pratimai gali būti atliekami aktyviai (atlieka pats ligonis) ir pasyviai (padeda atlikti kitas asmuo). Rekomenduojama pratimus atlikti kiekvieną dieną išlaikant tempimą 15 — 60 sek.

Spastiškumui koreguoti taikomi tempimo, atsipalaidavimo pratimai,  gydymas padėtimi. Taip pat gali būti skiriama šalčio terapija ar šilumos aplikacijos. Dažniausiai spastiški būna kojų raumenys: šlaunį lenkiantys ir pritraukiantys, blauzdą tiesiantys bei pėdą lenkiantys. Reikia ištempti šias raumenų grupes. Pacientai,  kurie yra mažai aktyvūs  ar daug laiko praleidžia sėdėdami vežimėlyje, jiems taip pat būtina ištempti šlaunies užpakalinio paviršiaus bei šlaunį lenkiančius raumenis.
Atliekant aktyvius raumenų tempimo pratimus rekomenduojama tempti nugaros, kojų, liemens, kaklo raumenis (pratimai lankstinuke). Atkreipti dėmesį į dažniausiai linkusius sutrumpėti raumenis: šlaunį lenkiančius (6 pratimas), pritraukiančius (7 pratimas), šlaunies užpakalinio paviršiaus (2 pratimas), pėdą lenkiančius, keturgalvį šlaunies (4 pratimas).

Pasyvūs raumenų tempimo pratimai


Esant spastiškiems raumenims pirmiausia pradedama nuo liemens tempimo pratimų. Pacientas guli ant nugaros sulenktomis kojomis, keliai guldomi į vieną, į kitą pusę (palaikoma iki minutės).


Toliau seka abiejų kojų pritraukimas prie pilvo (tempiami nugaros, sėdmenų raumenys); abiejų kojų pritraukimas prie dešinio peties, po to prie kairiojo (tempimas išlaikomas iki 1 min).

Atlikus liemens tempimo pratimus, tempiami kojų raumenys:
 - šlaunies ir blauzdos užpakalinio paviršiaus, šlaunį lenkiantys raumenys
 

- šlaunį atitraukiantys  raumenys

- keturgalvis šlaunies raumuo  (gulint ant pilvo, padėjėjas pėdą lenkia prie kelio), šlaunį lenkiantys raumenys ( padėjėjas vieną ranką padeda po sulenktos kojos šlaunimi ir kelia koją aukštyn)

 - pėdą lenkiantys raumenys (po keliais reika padėti pagalvėlę)

Spastiškiems ir įtemptiems raumenims tinka pratimai baseine. Spastiškumo mažinimui vandens temperatūra turi būti ne > 29º.
Kineziterapijos procedūras rekomenduojama atlikti praėjus valandai po spastiškumą mažinančių vaistų vartojimo.

Sergant išsėtine skleroze dažniausiai pasireiškia lenkiamųjų raumenų (šlaunies užpakalinės dalies, šlaunį lenkiantys, raumenys), tačiau gali būti ir tiesiamųjų raumenų spastiškumas (šlaunies keturgalvis, šlaunį pritraukiantys raumenys).
Esant lenkiamųjų raumenų spastiškumui klubų ir kelių sąnariai yra sulenkti, šlaunys pasuktos į vidų.

Lenkiamųjų raumenų spastiškumo mažinimui tinka gulėjimas ant pilvo.

Esant tiesiamųjų raumenų spastiškumui šlaunys ir keliai yra ištiesti, kojos pritrauktos viena prie kitos arba sukryžiuotos, pėdos pasuktos į vidų.

Tiesiamųjų raumenų spastiškumo mažinimui tinka gulėjimo ant šono padėtis.


Filmukai

Pratimai su kamuoliu sergantiems išsėtine skleroze

Pusiausvyros pratimai stovint sergant išsėtine skleroze

Dalinkis:

 


Tinklaraštis



Prisijunk prie
mūsų Facebook



Sekite mūsų
Twitter naujienas



Klauskite
neurologo



Terminų žodynas


© Visos teisės saugomos