Mityba sergant išsėtine skleroze

Tinkamos mitybos laikymasis yra svarbus kiekvienam, tai reiškia ir žmonėms, sergantiems išsėtine skleroze (IS).

Jau prieš daugelį metų mokslininkai pastebėjo ryšį tarp IS atsiradimo ir žmonijos valgymo įpročių. Yra pripažįstama, jog šia liga susergama dažniau tose populiacijose, kuriose mėsos produktų yra vartojama daugiau. Žuvis, regis, turi apsaugos efektą. Biocheminiai tyrimai verčia mokslininkus daryti išvadas, jog „medžiagos nešėjai“, atsakingi už imuninės sistemos reakciją į IS susidaro iš daugybės nesočiųjų rūgščių, arachidono rūgšties. Ši medžiaga skatina uždegimą ir paprastai randama gyvūninės kilmės maisto produktuose, pavyzdžiui, mėsoje, kiaušinių tryniuose, pieno ar sviesto riebaluose.

Augalinės kilmės produktai šios medžiagos neturi. Augalinis aliejus kaip gama linolenas ar žuvų taukai gali slopinti uždegimo sukėlėjus.

Taigi sergant išsėtine skleroze, vienas teidingos mitybos laikymosi tikslų turėtų būti arachidono rūgšties mažinimas organizme (vartojant daugiau daržovių) bei uždegimą sukeliančių medžiagų formavimosi normalizavimas, pavyzdžiui, vartojant žuvų taukus. Keletas pagrindinių patarimų apie mitybos įpročius yra pateikta žemiau. Vis dėlto reikia nepamiršti, jog tai tik bendri pastebėjimai ir kiekvieno žmogaus poreikiai yra individualūs. Norėdami nustatyti, kas yra tinkamiausia jūsų sveikatai, turėtumėte pasitarti su savo gydytoju.

Mitybos rekomendacijos:
Suvartotų kalorijų kiekis turėtų būti pakankamas, bet neviršijantis. Patartina, kad būtų pasiektas ir palaikomas normalus žmogaus svoris;

  • Gaunamo proteino kiekis turėtų būti apie 50 – 80 g per dieną. Didžiąją jo dali reikėtų pasisavinti iš aukštos kokybės augalinių baltymų, pavyzdžiui tofu ar kitų baltyminių produktų: bulvių su lupenomis, išrūgų, ryžių pieno ir musli.
  • Reikėtų sumažinti pramoniniu būdu pagamintų kietų sočiųjų riebalų ar gyvulinės kilmės riebalų. Labiausiai reikia saugotis paslėptų riebalų, esančių šokolade, saldumynuose ir leduose.
  • Vartokite nuo keturių iki daugiausiai dešimties arbatinių šaukštelių (20 – 50 g) „gerųjų riebalų“, kuriuos yra daug įvairių nesočiųjų rūgščių, pavyzdžiui, sojų aliejaus, kviečių gemalų aliejaus ar sėmenų aliejaus. Pastarieji suteiks pakankamą kiekį reikiamų nesočiųjų riebalų rūgščių.
  • Kasdieninis žuvų taukų vartojimas gali turėti teigiamos įtagos IS eigai, nors tvirtų įrodymų vis dar nėra. Visgi žiūrint medicininiu požiūriu, nėra abejonės, jog žuvies produktai neša didelę naudą; ypač turint galvoje, kad jūrinės žuvys turi daug nesočiųjų riebiųjų rūgščių ir aukštos kokybės baltymų.
  • Suvartojamų angliavandenių cukraus kiekis turėtų būti labai nedidelis. Rinkitės nerafinuotų kviečių produktus, tokius kaip nesijotus rūpius kvietinius miltus, rupią duoną, natūralius ryžius ir avižas.
  • Valgydami daugiau vaisių, daržovių ar salotų, didinkite ląstelienos kiekį savo organizme.
  • Galiausiai sumažinkite vartojamos gyvulinių produktų kiekį iki dviejų ar trijų kartų per savaitę, valgykite kuo liesesnę mėsą arba pakeiskite ją žuvimi. Venkite dešrelių, nes dauguma jų rūšių slepia didelį kiekį riebalų.
  • Pasirūpinkite, kad jūsų maistas visada būtų aukštos kokybės ir natūralus. Perdirbti maisto produktai turėtų būti vartojami tik retkarčiais.

Osteoporozės ar padidėjusios rizikos atveju (pasyvumas, kortizono terapija) patartina vartoti vitaminą D ir kalcio papildus. Reguliarus fizinis aktyvumas taip pat sumažina riziką susirgti osteoporoze.

Išsėtinė sklerozė ir nuovargis - kuomet nėra ūpo ne tik maistą gaminti, bet ir jį valgyti. Klaipėdos IS centro vadovės L. Malcienės komentaras

Alkoholis ir rūkymas

Šiuo metu nėra faktinės medžiagos, įrodančios, kad alkoholis ar rūkymas turėtų kokį nors neigiamą poveikį išsėtinės sklerozės eigai ilgalaikiu periodu, tačiau egzistuoja pakankamai daug įrodymų apie alkoholio ir tabako bendrai sveikatai keliamą pavojų. Dėl to nereikėtų sau uždrausti retkarčiais išgerti vyno taurės pietų metu ar alaus susitikus su draugais. Vartojantys vaistus žmonės, prieš gerdami alkoholį, turėtų paklausti savo gydytojo patarimo. Atminkite, kad alkoholis taip pat gali sustiprinti nuovargį ir sukelti pusiausvyros sutrikimą bei šlapimo pūslės problemas. Geriausia visus šiuos klausimus aptarti su gydytoju ar mediku konsultantu.

VUL Santariškių klinikų IS centro vadovės Rasos Kizlaitienės komentaras apie išsėtinę sklerozę ir rūkymą

Dalinkis:

 


Tinklaraštis



Prisijunk prie
mūsų Facebook



Sekite mūsų
Twitter naujienas



Klauskite
neurologo



Terminų žodynas


© Visos teisės saugomos